5 zasad skutecznego działania w pracy z dziećmi i młodzieżą

Poniższe zasady zostały przedstawione przeze mnie jako prezentacja podczas konferencji Lech Cup Conference w 2014 r. Wybrałam 5 takich reguł, które lubię stosować w pracy z dziećmi i młodzieżą. Pomagają mi zastanowić się nad własnym stosunkiem do pracy z uczniem, układają nieco w głowie zanim wejdę do klasy, a przede wszystkim pozwalają czerpać ogromną przyjemność z kontaktu z Wychowankami.

  1. Przyjmij perspektywę dziecka

Spróbuj zrozumieć punkt widzenia i sposób pojmowania świata oraz rzeczywistości adekwatnie do wieku, doświadczenia i wiedzy dziecka. Usłysz pogląd na daną sprawę, zapytaj o ocenę danej sytuacji, zobacz jego postrzeganie otoczenia, zniż się do poziomu wzrostu i ujrzyj świat oczami swojego ucznia. Wówczas dostrzeżesz jak widzi salę lekcyjną, szkołę, korytarz podczas przerwy, a nawet ciebie samego. Polecam to ćwiczenie, jako świetny trening zanim zadzwoni dzwonek na lekcje. Wystarczy odrobina chęci i dystansu do siebie 😉 Wówczas być może dowiesz się jaka jest rzeczywista motywacja zachowania dziecka, a wiedza prowadzi do lepszego zrozumienia.

  1. Komunikacja jako narzędzie budowania odpowiedzialności

Trochę już napisałam o tym w poprzednim wpisie na temat relacji nauczyciel-uczeń. Otwarta, empatyczna komunikacja oczyszczona z pytań retorycznych, prowokujących i oceniających staje się cudownym narzędziem służącym budowaniu ciepłej i życzliwej relacji pomiędzy nauczycielem i uczniem, a każdej ze stron pozwala przejąć odpowiedzialność za swoje zachowanie. Nie trzeba stosować strategii obronnych tj.  ucieczka od odpowiedzi, prawdy i obowiązków, kiedy rozumie się cele i intencje wypowiedzi nauczyciela. Spokojniej jest również wtedy, kiedy polecenia mają charakter bezpośredni, są pozytywne, wydawane we właściwym momencie, jedno po drugim.

  1. Spudłować, spudłować i jeszcze raz spudłować …

Wyobraź sobie konsternację trenerów sportu, kiedy słyszą taką zasadę, która może służyć w pracy z dziećmi i młodzieżą. A dlaczego nie? Przecież nie uchronimy się od błędów, pomyłek, niewiedzy i porażek. To, że ich nie lubimy nie oznacza, że nie zaistnieją. Można je oswoić i zaakceptować lęk, który w ich przeżywaniu nam towarzyszy. Nie ma w tym nic złego, jeśli usiądziemy ze swoim uczniem i przeanalizujemy to, co się stało, wspólnie zlokalizujemy błędy i stworzymy możliwości rozwiązania problemu. Istotą pudłowania jest proces dochodzenia i odkrywania swoich możliwości oraz osiągnięcia satysfakcji z ostatecznego rezultatu swojej pracy. Mylimy się tu i teraz, czyli w najlepszym czasie i miejscu. Zacznij się mylić, a wszystko stanie się możliwe 😉

  1. Kreatywność zamiast kontroli

Kreatywność jest przeciwieństwem wiedzy i doświadczenia, które są znane, bezpieczne i dają poczucie porządku. Kreatywność to wyjście poza strefę komfortu, poza to co dobrze znane i rutynowo poukładane. Spróbuj zamknąć choć na jedną lekcję dziennik, scenariusze zajęć, nie zerkaj w program i zrealizuj lekcję na temat literki A w najbardziej kreatywny sposób. Jeśli chcesz być interesujący bądź sam zainteresowany swoimi pomysłami, metodami, sposobami prowadzenia zajęć, a będzie to zapewne niezwykłe doświadczenie dla twoich wychowanków.

  1. Nauczyciel to stan umysłu.

Nauczyciel to nie książka, scenariusz, program ani ustawa. Nauczyciel to osobowość, a to oznacza nieustanne zadawanie sobie pytań i szukanie odpowiedzi. Co mogę wnieść do grupy/zespołu/relacji? Z czym wchodzę? Rozwoju jakich kompetencji potrzebuję? I świadomie w tym miejscu piszę o kompetencjach, a nie kwalifikacjach. Jaki jest mój wkład w uzyskiwanie wyników przez uczniów, ale też cały zespół szkoły czy przedszkola, w którym pracuję? W jaki sposób rozwijam wartości miejsca, które tworzę wraz ze swoimi koleżankami i kolegami z pracy? Skupienie się na swoim wkładzie i przejęcie odpowiedzialności za swoje obowiązki to klucz do efektywności twojej jak i całego zespołu 😉

Zachęcam do tworzenia, spisywania i układania własnych zasad pracy. Być może czasami warto zacząć od zbudowania trwałych fundamentów odwołując się do uznawanych wartości, które leżą u podstaw naszych działań. Nawiązując do nazwy bloga Teachers host education uważam, że aby być dobrym gospodarzem w swojej klasie lub szkole należy najpierw dobrze poukładać sobie swój warsztat pracy – najlepiej od podstaw, wówczas nawet w najbardziej wymagających sytuacjach łatwiej jest znaleźć to co niezbędne.

Udostępnij:

1 Comment

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *